
Clasa: Moderator
Vreau să încep prin a spune că îmi este greu spre imposibil să mă gândesc cum ar trebui să încep această analiză pe text, din moment ce este prima dată când fac un astfel de text pentru platforma Voluntariat Brașov. Dar, m-am gândit să încep până la urmă, recunoscând dragostea mea pentru exprimarea matematică, concisă, dar extrem de expresivă, a autorului. M-a cucerit încă de la prima carte citită, și anume culegerea de texte scurte în engleză ,,Desire". Micuță, cu o coperă de un roșu aprins fascinant, cărticica m-a atras în lumea plină de imaginație și mister a lui Murakami, sau Kafka-ul contemporan, așa cum îmi place să-l numesc.
În respectiva cărticică sunt cinci texte scurte, două dintre acestea rămânându-mi mai bine înrădăcinate în suflet. Prima ar fi cea cu cei doi tineri predestinați în a se iubi, ajungând după ani de zile de la prima lor întâlnire, să fie împreună din nou. Mi s-a părut o poveste idealizată, care se luptă cu ideea conform căreia partenerul predestinat nu există. A doua este o nebunie totală, din punctul meu de vedere, care chiar merită citită, după ce ai citit ,,Metamorfoza" lui Franz Kafka. Practic, povestea scurtă reprezintă o antiteză a operei lui Kafka, personajul principal fiind un gândac transformat în om. Am să menționez aici un scurt act de voluntariat care se petrece în text, prin prisma punctului meu de vedere, și anume felul în care personajul feminin se raportează la apariția neobișnuită a omului-gândac. Da, bineînțeles că este speriată, mai ales având în vedere contextul neobișnuit în care se afla orașul său, legile cu privire la libera circulație înăsprindu-se brusc. Dar, în ciuda înapoierii de care dă dovadă personajul principal, de reacțiile fiziologice anormale pe care le are, femeia ajunge să îi arate bunătate și înțelegere. Astfel, consider că în respectiva poveste scurtă, ne este prezentată o poveste în care binele triumfă, fără a exista o răsplată propriu-zisă, iubirea ce se înfiripă între cei doi, fiind doar un rezultat al acestui act binevoitor.
Dar, divag de la cartea despre care îmi doresc să discut azi, și anume ,,În noapte". Aș fi putut alege să analizez alte cărți ale ilustrului autor, precum ,,Pădure norvegiană", ,,1Q84", ,,Kafka pe malul mării", dar am preferat ,,În noapte" pentru un prim articol, deoarece cartea este una controversată în rândul fanilor autorului, părerile cu privire la aceasta fiind diversificate. Unii adoră opera, alții o consideră prea fadă în comparație cu alte cărți, mulți dau cu toporul în finalul cărții.
Oricine a citit cartea, îți va spune că seamănă ca structură cu un puzzle. Avem șase personaje, toate diferite și neavând multe lucruri în comun, care ajung să aibă poveștile interconectate, pe parcursul unei nopți. Personajul principal al operei este Mari Asai, o tânără, care în incipitul operei, se află într-un bar-restaurant, citind o carte. Liniștea îi este disturbată de prezența lui Takashi, un toboșar care face parte dintr-o trupă de studenți. Cei doi au o memorie comună, în trecutul lor mergând o dată, alături de sora lui Mari, Eri (despre care vor vorbi imediat) și de un prieten de-al lui Takashi, la o piscină. Acolo, cei doi prieteni au putut admira frumusețea demnă de Afrodita a lui Eri, și sobrietatea funebră a lui Mari. După ce Mari și Takashi se reîntâlnesc, avem parte de esența voluntariatului din această operă japoneză. Takashi, știind faptul că Mari este vorbitoare de limbă chineză, îi cere ajutorul într-o situație neplăcută. O prietenă de-a lui Takashi, patroană a unui hotel, are de a face cu o prostituată de origine chineză, care a fost abuzată de către un client. Aici, Mari are de făcut o decizie dificilă, și anume aceea de a ajuta sau nu, translatând ceea ce spune fata abuzată, pentru a putea comunica cu patroana. Își ia inima în dinți și decide să dea o mână de ajutor, chiar și cu existența riscurilor aferente. Astfel, Mari dă dovadă de curaj și de inimă bună, mergând alături de Takashi în locul unde neplăcutul eveniment a avut loc. Aici, aș dori să mai menționez și actul de voluntariat pe care patroana hotelului îl realizează, și anume faptul că, în ciuda faptului că bărbatul care a abuzat-o pe fată nu a plătit șederea, îi oferă rănitei medicație, ceai cald și haine curate.
Pe de altă parte, avem un al doilea plan narativ, și anume cel al surorii lui Mari, Eri Asai. Aceasta este o întruchipare a frumoasei adormite, la propriu. Fotomodel, populară în cadrul liceului și adorată de toți băieții, se află într-o antiteză directă cu sora ei, care este retrasă și normală pe toate planurile. Într-o zi, aceasta se hotărăște că are nevoie de ,,o pauză", punându-se la somn pentru o luuuungă perioadă de timp, de cel puțin câteva luni. Consider că această perioadă de somn simbolizează nevoia modernă de a te rupe de dramele societății, de tot stresul care este pus pe umerii tăi, astfel somnul fiind o metodă de escapism. Un alt exemplu de act voluntar care apare în cadrul creației literare este cu privire la finalul operei, în care Mari ajunge în camera lui Eri, strângând-o în brațe pe sora ei adormită. Prin prisma punctului meu de vedere, consider că actul pe care Mari îl realizează, făându-și curajul de a-și călca pe orgoliu și de a-și strânge în brațe sora. Acest moment implică absolutismul relaționării dintre cele două, stabilindu-se o conexiune bazată pe bunătate printr-o inițiativă benevolă.
În continuare, vă las pe voi să descoperiți ce are de oferit cartea, fiindcă eu am vrut să accentuez evenimentele de voluntariat. Ca o concluzie, aș spune că ,,În noapte" de Haruki Murakami este o lectură plăcută, stilul specific al autorului regăsindu-se în cadrul acesteia. Finalul este unul ușor ambiguu, trebuie să recunosc acest fapt, nu m-a uns neapărat pe suflet, dar construcția acțiunii este una totalmente desăvârșită, starea oferită fiind cea de mister și neobișnuit, împachetată într-o manieră glamuroasă a nopții.
Pentru a vă convinge să încercați cartea, vă las și fragmentul meu preferat din carte:
,,Trebuie să ne părăsim trupul și să ne transformăm într-un punct de vedere conceptual lipsit de masă, lăsând în urmă substanța. În acest fel putem să trecem prin orice perete. Putem să zburăm peste orice abis."
Ultima editare 11/11/2022 19:07